iDeal Banken

Het succes van iDeal is mooi te noemen. Maar hoe ontstaat een succes? Soms gebeurt het bij toeval. In veel andere gevallen zit er een gedegen plan achter. Maar veel valt of staat bij de samenwerking met andere partners. Wie omarmt uw plan? Welke partijen zien het zitten om met uw product of dienst de markt op te gaan? Voor het betalingssysteem gold eigenlijk hetzelfde. Het project iDeal werd in 2005 gelanceerd – dat is het jaar van oprichting – en er werd gekeken of het interessant genoeg bleek te zijn voor andere belanghebbenden.



Belanghebbenden iDeal

Bij het lanceren van een betalingssysteem zal ongetwijfeld gekeken zijn naar wat de banken ervan zouden vinden. Niet alleen de banken zijn belanghebbend. Natuurlijk spelen ook de bevindingen en ervaringen van de consumenten een belangrijke rol. Er zijn ongetwijfeld wel meer partijen voor wie iDeal een belangrijk element is in hun bedrijfsvoering. In dit artikel beperken we ons tot de banken. Het kan niet anders dat ook zij een enorm profijt hebben van de aanwezigheid van het betalingssysteem iDeal. Natuurlijk kun je stellen dat als iDeal er niet was geweest, dat wel een partij die leemte had opgevuld. Toch kunnen we er niet omheen dat iDeal er buitengewoon goed in is geslaagd de consument en het fenomeen online aankopen doen dichter bij elkaar te brengen.

iDeal heeft het de banken gemakkelijk gemaakt. Wellicht is dat wat kort door de bocht, maar het systeem en het idee erachter dat destijds de banken is aangeboden moet van een hoog niveau zijn geweest. Voor iDeal werd het afwachten of alle banken het systeem zouden verwelkomen. Niet één of twee banken zouden heil moeten zien in het plan, maar de gehele bankensector diende overtuigd te worden. Pas dan zou het een kans van slagen hebben. In de afgelopen jaren is meer dan duidelijk geworden dat iDeal daarin met verve is geslaagd. De mensen achter het betalingssysteem iDeal – het werd in 2005 door Currence opgericht – realiseerden zich als geen ander dat het belang dat banken zouden hebben bij iDeal doorslaggevend zou kunnen zijn.

Welke banken doen mee?

Het antwoord op deze vraag zal geen verrassing zijn. Nagenoeg alle banken doen hieraan mee. Er dient echter wel een onderscheid gemaakt te worden. Bekijken we het vanuit het perspectief van de consument of bekijken we het vanuit het perspectief van de online verkoper? Als consument zijnde kunt u via de volgende banken terecht voor overboekingen met iDeal: ABN AMRO, ASN Bank, Rabobank, SNS Bank, RegioBank, ING, Knab, Friesland Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers. Consumenten die aangesloten zijn bij een van deze banken kunnen kosteloos gebruikmaken van de diensten van iDeal.

Vanuit het perspectief van de online verkoper ligt het blijkbaar even iets anders. Niet alle online verkopers kunnen voor het laten uitvoeren van deze dienst terecht bij elke bank. De grote banken doen allemaal wel mee, maar toch is het rijtje deelnemers iets kleiner, namelijk: ABN AMRO, Deutsche Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, en Royal Bank of Scotland. Wat daarvan de reden is, wordt niet direct duidelijk als we hiervoor op zoek gaan op internet.

Het moge duidelijk zijn dat de populariteit van het betalingssysteem iDeal geen grenzen kent. De transacties die bijvoorbeeld in 2013 zijn verricht, lopen al gauw op tot 142 miljoen. Het gemiddelde bedrag dat tijdens een transactie werd besteed, bedroeg dat jaar 75 euro. Het kan haast niet anders dat deze cijfers de komende jaren alleen maar blijven stijgen.

Het verrichten van online aankopen blijft stijgen, dus ook het gebruik van de diverse betalingssystemen – waaronder dus iDeal – zal evenredig stijgen. Het mooie van alles is dat iDeal erin is geslaagd consumenten en online verkopers een veilig en vertrouwd platform te bieden, waarop eenvoudig en snel betalingen kunnen worden verricht.