Geschiedenis iDeal

Heeft iDeal een geschiedenis? Ja, wel zeker. Al is deze geschiedenis nog niet zo lang. Ongetwijfeld zijn er genoeg mensen die deze betaalmethode nog niet zo goed kennen. Dat heeft enerzijds te maken met de nog korte geschiedenis die iDeal kent. Anderzijds zijn er nog steeds genoeg mensen die zelden een online betaling verrichten. Het is echter wel zo – mits iDeal blijft bestaan natuurlijk – dat de kans ermee in aanraking te komen steeds groter wordt.



iDeal en internet

Het betalingssysteem iDeal is onlosmakelijk verbonden met internet. Maar betekent dat dan dat iDeal tegelijk met internet het levenslicht zag? Nee, dat duurde een tijdje. Internet begon begin jaren negentig enigszins toegankelijk te worden voor het bedrijfsleven. Betalingssystemen bestonden er toen nog niet of nauwelijks. Men had toen het besef ook nog niet dat internet twee decennia later zou gelden als een van de populairste manieren om aankopen te doen. Toen dat besef er plots wel was en dus ook het aantal webwinkels begon te groeien, realiseerden men dat een deugdelijk betalingssysteem niet achter kon blijven.

Het betalingssysteem iDeal werd in 2005 door Currence opgericht. Men kwam erachter dat een alom geaccepteerd betalingssysteem nog niet voorhanden was. Tuurlijk bestonden er toen al wel mogelijkheden om online te betalen. Maar steeds waren er struikelblokken waardoor potentiële internetshoppers zouden afhaken. Met name de hoge transactiekosten waren velen destijds een doorn in het oog. Er moest echt worden gezocht naar een methode die wereldwijd geaccepteerd zou worden en die tevens voor elke klant betaalbaar zou zijn. iDeal werd geboren en sindsdien loopt het aantal transacties jaarlijks enorm op.

Wellicht heeft men nimmer kunnen bevroeden dat iDeal zo populair zou worden. Het aantal transacties loopt op en ook het gemiddeld bestede bedrag per transactie stijgt. Op internet staan gegevens dat iDeal in 2013 al 142 miljoen transacties te verwerken heeft gekregen. Het bedrag wat per transactie wordt uitgegeven ligt rond de 75 euro. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat het dan een enorm bedrag betreft dat via het betalingssysteem zijn weg op internet vindt. Het bestaansrecht – voor zo ver dat al niet was bewezen – is hiermee onomstotelijk vast komen te staan.

Groei online aankopen

Aankopen via internet blijven gestaag groeien. Overal in den lande ziet u bijvoorbeeld leegstand van gebouwen die in principe een winkelbestemming hebben. Dat heeft een oorzaak. Als u een dvd’tje snel, gemakkelijk en goedkoop op internet kunt kopen, waarom zou u dan de stad in gaan? Even een paar online klikken en u hebt het de volgende dag in huis. Wat heeft dat met de geschiedenis van iDeal te maken? Nou, heel veel. Zolang deze ontwikkeling gaande is – en voorlopig houdt het zeker niet op – blijft iDeal bestaan en wordt haar geschiedenis almaar langer.

Wat is nou de reden voor de populariteit van iDeal? Deze vraag kent waarschijnlijk meerdere antwoorden. Elke gebruiker zal op zijn of haar eigen manier waarde hechten aan dit betalingssysteem. Toch kan waarschijnlijk worden gesteld dat één reden toch wel doorslaggevend is. Bij elke transactie die wordt verricht, komt de gebruiker c.q. koper terecht op zijn eigen vertrouwde betaalomgeving. Het beeld is hetzelfde, de interface komt overeen en dus vertrouwt de klant al gauw de overboeking die het gaat verrichten.

Dat is een enorm voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een overboeking die met een credit card wordt gedaan. Bij transacties met een credit card hoeft u slechts uw kaartnummer en wat persoonlijke gegevens in te vullen en dat is het. Wel gemakkelijk en snel, maar het voelt niet altijd bij iedereen goed en vertrouwd. Waar worden mijn persoonlijke gegevens naartoe gestuurd? En wie heeft nu het nummer van mijn credit card? Dat zijn vragen die bij het fenomeen iDeal juist niet komen boven drijven.

Bovenstaand verhaal maakt duidelijk waar de kracht van het betalingssysteem zit. De kracht zit ‘m in het gegeven dat de klant voor het verrichten van betalingen terecht komt op de site van zijn of haar eigen bank. Een bank waar men misschien al 10, 20 of 30 jaar goede ervaringen mee heeft. Van dat goede gevoel pikt iDeal een graantje mee. Op deze wijze zorgt iDeal ervoor een mooie toekomst – en dus ook gelijk een mooie geschiedenis – voor zich te hebben.